Pro rozvoj MHD v Olomouci je nepochybně jedním z nejdůležitějších prvků rozvoj tramvajových tratí. Současně připravovaný územní plán počítá s několika kilometry nových tramvajových tratí, které můžete vidět na mapě níže.
Tmavě modrou barvou je znázorněna současná síť tramvajových tratí, bledě modrou barvou tratě ve stavbě, nebo tratě, u nichž byly uskutečněny kroky pro její stavbu, červeně jsou pak znázorněny nové tratě, které lze v budoucnu v Olomouci, vzhledem k oblastem rozvoje města, očekávat (jsou zahrnuty v územním plánu).
Zobrazit místo Rozvoj tramvajových tratí v Olomouci na větší mapě
2020 - 2025:
V roce 2020 bude otevřeno prodloužení tratě po Schweitzerovu ulici. Konečná zastávka se nově nachází u supermarketu Billa.
V roce 2020 ukončí provoz poslední tramvaj T3 s neúspornou elektrickou výzbrojí.
Problematika nové vozovny je stále více akutní a proto se město může rozhodnout problém řešit podobně jako v Plzni za pomocí účasti soukromého sektoru (Public-Private Partnership, zkráceně jen PPP).
V této době by měla být kompletně dobudována celá nová trať Tržnice - Jižní. Nová točna se bude vyskytovat těsně u křižovatky ulic Jižní a Schweitzerova. Nová výstavba zde vyvolává stále větší poptávku po přepravě.
Vzhledem k novým trendům podnik přistupuje k nákupu tříčlánkových stoprocentně nízkopodlažních tramvají.
V autobusovém provozu se začínají prosazovat hybridní autobusy, jejichž systémy výrazně šetří palivo a snižují tak provozní náklady.
2025 - 2030:
Další tramvajové tratě přichází do stavu realizace. Nejprve přichází na řadu trať Výstaviště Flora - Tabulový vrch, následuje prodloužení tramvajové tratě z Nové Ulice do technologického parku Olomouc - Hněvotín a v neposlední řadě také Neředín,krematorium - Technologický park Neředín.
Hybridní autobusy se dostaly do převahy a začínají se prosazovat i elektrobusy. Vzhledem k pokročilým technologiím jsou jejich provozní náklady naprosto minimální.
V roce 2025 dopravní podnik vyřadil poslední zástupkyni tramvají řady T.
Vzdálená budoucnost (2030 - 2050):
V tramvajovém provozu dominují pouze 100% nízkopodlažní tramvaje, které jsou nově napájeny indukčně podzemními vodiči. Troleje v historickém centru i v rekonstruovaných úsecích v ostatních částech měst jsou minulostí a zbývá jen pár posledních úseků.
Naftě v autobusovém provozu už dávno odzvonilo, po městě se pohybují pouze elektrobusy.
Dále bylo rozhodnuto, že další tramvajové tratě nebudou již budovány. Jejich úlohu mají postupně převzít modernější a úspornější tříčlánkové elektrobusy.
Budoucnost od roku 2020 je pouze hypotetická a vychází z autorových informací o současném stavu a směru, jakým se ubírají současné nové technologie a trendy.