Historie
Myšlenka přivést tramvajovou dopravu na největší olomoucká sídliště Povel a Nové Sady vznikla již při projektování panelové zástavby v 70. a 80. letech minulého století. Jak bývalo v tehdejší době zvykem, infrastruktura, obchodní domy a domy služeb se stavěly až po dokončení bytové výstavby a nová tramvajová trať neměla být výjimkou.
Během let se však myšlenky, kudy vést tramvajovou trať lišily. Původně byly takové návrhy, že od tržnice bude tramvajová trať vedena ulicí Polskou, kde měla být umístěna manipulační smyčka a dále ulicemi Rooseveltova, Zikova a Schweitzerova. Existují dokonce plány, které zvažovaly pokračování tramvajové tratě dále za ulici Jižní až do Nemilan. S takovým prodloužením se však v současné době již nepočítá.
Dokončeno - výstavba 1.etapy
Současné plány jsou jiné. Tramvajovou trať, dle vyjádření magistrátu by ulicí Rooseveltovou nebylo možné vést z důvodu úzkého uličního profilu a hrozbě nadlimitní hlučnosti projíždějících tramvají. I to byl jeden z důvodů, proč se výstavba nové trati stále odkládala.
Na přelomu století, kdy začala chátrat společnost Milo, dříve jeden z největších producentů jedlých olejů a mýdel v zemi, bylo jisté, že se již průmysl na pokraj centra města nevrátí. O pár let později, v roce 2009, již na místě tehdejší fabriky zbyla pouze zemní pláň a pár původních domů.
Po dekontaminaci se ke konci roku 2011 na území vrhly těžké stroje do budování největšího obchodního centra na střední Moravě.
To jsme již však trochu dál... Na počátku této akce, kdy si investoři vybrali olomoucký ostrov, ležící těsně u ulice Šantova pro svou investici, začala ve městě dlouhá diskuse o investičním záměru. Díky zájmu investora o dobrou dopravní obslužnost centra byla s městem dohodnuta spolupráce na výstavbě dlouho připravované tramvajové trati. Investoři obchodního centra nabídli městu podílení se na investici do dopravní infrastruktury, včetně nové tramvajové tratě. Plány byly přepracovány a nová tramvajová trať, na místo problematickou Rooseveltovou ulicí, byla nově navržena ve svém vedení po okraji ostrova, jehož majoritní část měla pohltit nová obchodní galerie Šantovka. Její jméno bylo inspirováno právě přilehlou ulicí.
Vzhledem k napnutému rozpočtu města Olomouce, který zatěžuje především splácení výstavby Aquaparku, bylo však nutné celou stavbu rozdělit na tři samostatné etapy. První etapa povede od tržnice směrem k nádraží vpravo. Po projetí územím Šantovky má pokračovat podél Moravy a později vpravo vedle ulice Velkomoravská. Nato vlevo na ulici Rooseveltova, do své původně navrhované trasy. V první etapě bude trať ukončena u křižovatky s ulicí Trnkovou, kde bude vystavěna úvrať. Právě etapizace celého projektu vede k nutnosti pořídit obousměrné tramvajové soupravy.
1. etapa tramvajové tratě:
Délka 1,4 km
Náklady 350 milionů korun (bez terénních úprav v etapě A)
Dotace 225 milionů korun z Programu švýcarsko-české spolupráce
Zastávky 3 (Šantovka, V Kotlině, Trnkova)
Linky po dokončení Linka č. 3 v trase Trnkova - Tržnice - Náměstí Hrdinů - Hlavní nádraží - Fibichova
Linka č. 5 v trase Trnkova - Envelopa - Hlavní nádraží - Fibichova
Zobrazit místo Nová tramvajová trať Tržnice - Nové Sady (Povel) na větší mapě
Současnost - Příprava 2. etapy, 2017 - 2018 - výstavba
Následující plány hovoří o pokračování výstavby nedlouho po dokončení první etapy. To znamená, že již v roce 2015 by mohla pokračovat výstavba nové tratě dále ulicí Rooseveltova, Zikova a Schweitzerova, kde bude tato etapa za supermarketem Billa, přibližně v místě dnešní zastávky U Kapličky, ukončena.
Zatímco v ulicích Rooseveltova a Schweitzerova bude trať vedena vždy vpravo od komunikace (ve směru od centra), v ulici Zikova by tramvajová trať měla vést v ose vozovky.
Druhá etapa rozšíří tramvajovou síť o tři zastávky. Werichova (přibližně v místě dnešní zastávky Zikova), Rožňavská (u křižovatky s ulicí Trnkovou) a Družební (dnešní zastávka U Kapličky).
Studii II. etapy lze nalézt na
stránách olomouckého magistrátu.
2. etapa tramvajové tratě:
Délka 1,2 km
Náklady cca 200 - 250 milionů korun
Dotace ?
Zastávky 3 (Werichova (dnešní Zikova), Rožňavská (přibližně u křižovatky s Trnkovou ulicí), Družební (dnešní zastávka U Kapličky))
Linky po dokončení 3 a 5 v dnešním vedení, jen prodlouženy na Družební
2020 - výstavba 3.etapy
Poslední, třetí etapa představuje prodloužení tratě ulicí Schweitzerovou od zastávky Družební do zastávky Jižní, kde bude tramvajová trať ukončena točnou. Tramvajová trať by zde měla být vedena vpravo od komunikace.
3. etapa tramvajové tratě:
Délka 0,6km
Náklady ?
Dotace nepředpokládají se
Zastávky 1-2 (Jižní, Voskovcova?)
Linky po dokončení ?
Mohlo by Vás zajímat:
Olomoucký deník: Takto bude vypadat interiér tramvaje na Nové Sady
Olomoucký deník: Trať na Povel má vést středem Zikovy, konečná se plánuje ve Slavoníně
Olomoucký deník: Tramvajová trať na Nové Sady se začne stavět za týden
STATUTÁRNÍ MĚSTO OLOMOUC oficiální informační portál: Tramvajová trať "Tržnice - Nové Sady"