AKTUALITY
Co je to vlastně AdBlue
LuM (Admin),
28. červenec 2008
Všechny autobusy, které budou v letošním roce dodány, musí splňovat přísné limity dané směrnicí Euro IV. Aby bylo možné splnit tyto limity, je třeba využít moderních technologií. V případě autobusů Solaris půjde o autobusy, které budou využívat technologii SCR (Selektivní katalytická redukce), tedy technologii, která využívá kapalinu (aditivum) AdBlue. To sestává z 32% ze synteticky vyrobené močoviny.
AdBlue je vstřikováno do katalyzátoru, kde se močovina nejprve rozkládá vlivem tepla, za přítomnosti obsažené vody, na amoniak (NH3) a oxid uhličitý (CO2). Amoniak dále reaguje s oxidy dusíku (NOX), které vznikají při spalování nafty. Po této reakci sestávají výfukové plyny téměř výlučně z dusíku a čisté vodní páry. Jak vodní pára, tak i dusík jsou přirozenými součástmi atmosféry.
Mimo technologii SCR existují také další technologie, které výrazně snižují obsah oxidů dusíku, či pevných látek ve výfukových plynech. Například technologie EGR (recirkulace výfukových plynů). Tato na rozdíl od technologie SCR nevyužívá žádných aditiv. Scania již v druhé polovině minulého roku navíc představila svůj motor pracující na této technologii, který splňuje ještě přísnější limity Euro V. Výrobce také tvrdí, že jeho motor je při stejné spotřebě mnohem výkonnější. Cena tohoto motoru se však pohybuje velmi vysoko.
Ještě připojím ještě jednu tabulku s limitními hodnotami obsažených látek u autobusů. (g/kWh (kouř v m-1))
Název | Platnost od | CO | HC | NOx | PM | Kouř |
Euro II | Říjen 1998 | 4.0 | 1.1 | 7.0 | 0.15 | - |
Euro III | Říjen 2000 | 2.1 | 0.66 | 5.0 | 0.10 | 0.8 |
Euro IV | Říjen 2005 | 1.5 | 0.46 | 3.5 | 0.02 | 0.5 |
Euro V | Říjen 2008 | 1.5 | 0.46 | 2.0 | 0.02 | 0.5 |
*CO- Oxid uhelnatý, HC- Uhlovodíky, NOx-Oxidy dusíku, PM- Pevné částice
Zdroj tabulky- en.wikipedia.org
Komentáře
Poslední etapy rekonstrukce přednádraží Solaris Urbino 18 ev.č. 408 dnes na 11/16