AKTUALITY
Jestli má město schopné politiky se ukáže v následujících letech
LuM (Admin),
8. leden 2015
Jak schopní jsou olomoučtí politici a úředníci, se ukáže v příštích pěti letech. Do roku 2020 totiž plyne další možnost čerpání evropských fondů, které jsou tentokrát mnohem více zaměřeny na městskou dopravu.
Operační program Doprava (OPD) na období 2014 - 2020, respektive jeho první prioritní osa, se koncentruje na rozvoj ekologických systémů veřejné dopravy.
"V první prioritní ose budou obsaženy specifické cíle Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy, Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití vnitrozemské vodní dopravy v hlavní síti TEN-T, Vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy, Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci (metro, tramvajové systémy, tram-train systémy, trolejbusové systémy), Zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu ve městech a Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku."
Daná prioritní osa tak dává naději, že do roku 2020 se citelně zlepší kvalita a rozsah tramvajových tratí v Česku. Jen v Olomouci by, při troše štěstí, mohl tento bod znamenat výrazný posun vpřed a zvýšení kvality a rozsahu tramvajových tratí, nebo třeba i výstavbu nové vozovny.
Co je reálné?
Odhadovat v současné době, co vše je realizovatelné v daném časovém horizontu, je srovnatelné s věštěním z křišťálové koule. Můžeme se však alespoň zasnít a zapřemýšlet, k jakým investičním akcím by mohlo, když se poštěstí, dojít.
Současně platný územní plán počítá s těmito tramvajovými tratěmi:
Zobrazit místo Rozvoj tramvajových tratí v Olomouci na větší mapě
Pokud však omezíme svůj výhled do roku 2020, kdy končí současné období OPD, nebude rozsah nových tratí tak výrazný.
Krok 1. - dostavba TT na Nové Sady
Věřme tomu, že se město dohodne s majitelem poloviny obytného domu na Rooseveltově ulici a dojde tak k jeho demolici. Teoreticky již příští rok by se tak mohla začít realizovat 2. (k supermarketu Billa na Schweitzerově ulici), respektive i 3. etapa (ke křižovatce ulice Schweitzerova a Jižní). Dostavba tramvajové trati si vyžádá cca 300 milionů korun a umožní výrazněji redukovat autobusovou dopravu na jižní sídliště.
Krok 2. - výstavba nového areálu DP
116 let již existuje a svému původnímu účelu slouží původní vozovna dopravního podniku. Díky možnosti spolufinancovat její výstavbu nejen z OPD, ale i z jiných evropských fondů, existuje naděje na její realizaci. Výstavba nové vozovny je klíčová pro pořízení moderních nízkopodlažních vozidel a možnosti jejich údržby a oprav. Bez nové vozovny je olomoucký provoz odkázán stále na tramvaje koncepčně vycházející z krátkých 15 m dlouhých vozů.
Přitom není třeba masivních investic. Možností je postupovat po částech a výstavbu vozovny rozložit na několik let, aby město dokázalo tak náročnou investici ustát. Připomeňme, že odhadované náklady na výstavbu celého areálu se pohybují kolem 2 miliard korun.
Krok 3. - stavba nové trati na Tabulový vrch
Ne tolik diskutovaná, avšak ne nedůležitá trať na Tabulový vrch by si jistě měla vydobýt své místo v plánu tratí realizovaných. Na první pohled zdánlivě pro tramvajovou trať nevýznamná oblast. Avšak velké sídliště pod Tabulovým vrchem (okolí zastávek Stupkova, Jílová), nová výstavba okolo Mošnerovy ulice, přítomnost dalších rozvojových ploch, univerzitní teoretické ústavy a v neposlední řadě také areál fakultní nemocnice. To vše by mohla tato tramvajová trať nově, či proti současnosti lépe obsloužit. A bezesporu by svou existenci dokázala obhájit.
Krok 4. - bloková smyčka v centru
Bloková smyčka v blízkosti přestupního uzlu na náměstí Hrdinů patří taktéž mezi ty, které jsou zakresleny v územním plánu. Měla by procházet ulicemi 8. května - Zámečnická - Sokolská - Legionářská. Šlo by ji využít při plánovaných výlukách i operativních odklonech, avšak nemá pochopení u památkářů. Leč lze věřit, že časem bude její existence prosazena a nalezne se řešení, které bude pro památkáře schůdné.
Bloková smyčka by mohla najít své uplatnění i v běžném provozu. Již dnes by na ní mohla končit víkendová linka č. 3, která by se díky ní přiblížila více centru (například by končila a současně začínala v zastávce u Sv. Mořice).
Nevěříte, že se podaří rozhýbat olomoucké tramvaje kupředu? Můžete diskutovat pod článkem. :)
Diskuse
Stavba nových tratí je krásná, ale že ty staré jsou v katastrofálním stavu je OK.
— ad8am70 · 8. leden 2015, 16:14 · odkaz
To rozhodně OK není. U rekonstrukcí je potřeba začít, aby pak bylo jak se z nových periferií dostat do centra. Tam je rekonstrukce opravdu velice nutná. Ale věřím, že i tam je možnost získání dotací na rekonstrukci tratí. Rekonstrukcí totiž může dojít ke zrychlení provozu, takže by se financování rekonstrukce dalo zdůvodnit zvýšením atraktivity cestování veřejnou dopravou. Tento rok naštěstí město nechystá větší investice, takže se může připravovat na nadcházející. Otázkou je, jak dobře a jestli vůbec je přichystá.
Obecně by se měla vyvolat diskuse a město by mělo předvést, jaké má priority v čerpání fondů z operačních programů.
— LuM · 8. leden 2015, 19:56 · odkaz
Snové vize – přidám další. Prodloužení tratě od krematoria k letišti v souvislosti s budovaným kampusem UP a zamýšleným technologickým parkem v areálu bývalých vojenských opraven. To by nemuselo být až zas tak nákladné. Tabulový vrch bych jako místní velmi přivítal. Ostatní části města jsem dost skeptický, zda by se to vyplatilo. Možná by mohl odhadnout někdo povolanější – Šlechtitelů (prům. zóna plus výzkumáky), Holice, Chválkovice?
— Karel · 9. leden 2015, 01:01 · odkaz
Proč nepostavit trať z Náměstí Hrdinů přes stadion, kolem sportovní haly, finančního úřadu, Dlouhé na Letnou? Případně prodloužit kolem Klášterního Hradiska a Senima k nádraží
— Tom · 10. leden 2015, 17:44 · odkaz
Tom: Neskutečně nákladné, jako bývalý Lazečák si myslím, že je oblast docela dobře obsloužena autobusy a do centra 10 minut pěšky na tramvaj k nádraží. Oblast černé cesty není tak hustě osídlená, aby se to vyplatilo. Smysl by mělo to píchnout přes stadion, ale pak vést opačným směrem po Ladové do Hejčína. Oblast Hejčína se neustále zahušťuje novou výstavbou, bydlí tam stále více a více lidí
— Karel · 10. leden 2015, 19:38 · odkaz
Karel: Příliš frekventovaná silnice, aby tam mohly jezdit tramvaje, rozšíření cesty není možné a navíc: Kde byste to chtěl ukončit? Jako obyvatel Řepčína jsem pro možnost TT, která je zakreslena na územním plánu.
— ad8am70 · 11. leden 2015, 10:21 · odkaz
Karel: budování TT až k letišti má smysl pouze tehdy, až se bude technologický park obsazen. Jinak by tam tramvaje vozily vzduch.
TT směrem na jih města nemá pravděpodobně příliš opodstatnění. Dnes tam postačují 12m autobusy. Primárně by zřejmě bylo vhodnější zlepšit dopravní obslužnost autobusy.
— LuM · 11. leden 2015, 22:47 · odkaz
Situaci v Olomouci zachraňoval nástroj za 2 000 Kč Elektrobus SOR zkušebně v Olomouci