AKTUALITY
MHD v Olomouci a její problém číslo 1
LuM (Admin),
19. duben 2008
Městská hromadná doprava ani v jednom velkém českém městě jistě není bezproblémová. S tím bude zřejmě každý souhlasit. V posledních několika letech se situace v Olomouci značně zlepšila. Neexistuje jiné město v ČR, kde by inteligentní zastávky tak bezproblémově fungovaly, nebo kde by byly použity v takové míře, jako právě zde. Procentuální podíl nízkopodlažních vozidel dosahuje téměř 32% (u autobusů je to asi 42%). Tramvajová trať v katastrofickém stavu v samém centru města již byla rekonstruována a zbývající úseky čeká rekonstrukce v příštím roce. Přestože by se mohlo zdát, že si cestující nemají na co stěžovat (zřejmě ani nemají, když každoročně stoupá počet přepravených osob), situace zázemí zdejší MHD začíná být kritická.
Problém číslo jedna- Tramvajová vozovna
Tramvajová vozovna. Týž areál slouží svému účelu již téměř 110 let. Původně malá nenápadná vozovna s elektrárnou téměř na kraji města se stala hyzdící bradavicí v jeho středu. Mimo samostatné haly vozovny vidíme vedle ještě odstavné kolejiště „Rubik“ pro 30 tramvají T3, které ještě zdůrazňuje současnou situaci.
Pokud se podíváme do vozovny, myčku zde nenajdeme. Stejně těžko bychom hledali moderní zázemí.
Vzhledem k tomu, že vozovna byla naposledy nastavovaná akorát pro vozy typu T, nastává v současnosti, kdy jsou pořizovány tramvaje Vario, které jsou oproti vozům T3 o více jak metr delší, další otázka. „Kam s ním?“ Dvě „wany“ se na jednu kolej zkrátka nevlezou.
Protože vozovnu už není kam „nafouknout“, využije se tak s nejvyšší pravděpodobností odpojené koleje v Sokolské ulici, která dříve sloužila také pro odstavování tramvají. Je zde ovšem otázka, jestli je to v dnešní době, kdy na každém rohu číhá nějaký ten „umělec“ s fixem v ruce, vůbec realizovatelné, aniž by tramvaje přišly k újmě.
S největší pravděpodobností se tak můžeme těšit na tramvaje, které namísto celovozových reklam budou na sobě „hrdě“ vozit výtvory stupidních vandalů.
Možná řešení jsou pravděpodobně dvě
1) Přestěhovat autobusové garáže-
Přestěhováním autobusových garáží z Dolní Hejčínské včetně haly údržby z areálu tramvají by se zde uvolnilo místo a bylo by zde eventuálně možné postavit dalších X kolejí pro několik tramvají.
2) Výstavba nového areálu DPMO-
Jednodušší, do budoucna přijatelnější, ale zároveň finančně mnohem nákladnější je varianta vybudování nového areálu DPMO. Měl by nabídnout místo pro 100 tramvají a 60 autobusů. Náklady pro vybudování nové vozovny by se podle staršího projektu pohybovaly okolo 1,725 mld. Kč
Diskuse
Nové reklamy