AKTUALITY
Podfinancování dopravního podniku se letos projevuje naplno
LuM (Admin),
11. únor 2016
Dopravní podnik v minulých letech rozhodně nedostával dostatečné finanční prostředky pro to, aby mohl adekvátně udržovat tramvajovou síť a loňský rok se situace zhoršila natolik, že byl nutný zásah Drážního úřadu (DÚ).
Podobně je tomu i letos, kdy DÚ nařídil rekonstrukci mezizastávkového úseku Okresní soud - Tržnice už do konce května tohoto roku, byť DPMO předpokládal rekonstrukci až příští rok. Náklady na opravu trati a komunikace se vyšplhají asi na 3,4 milionu korun.
Ze stejného důvodu, tedy na základě požadavku DÚ, dojde v průběhu dubna a května k úplné výluce na novoulické větvi, kdy bude rekonstruován úsek mezi zastávkou Wolkerova a přejezdem v ulici Wolkerova se železniční tratí č. 275.
Zásahy DÚ jasně ukazují, jak v minulých letech byl Dopravní podnik města Olomouce podfinancován, kdy se na řádnou údržbu nedostávalo. Dokládá to i četnost rychlostních omezení, která se loňský a tento rok objevily po městě.
Nižší finanční příspěvky od města však mohou být poměrně nebezpečné, jelikož degradace kolejnic je v některých místech tak vysoká, že se již valení kola po kolejnicích vymyká všem standardům. Bohužel ani relativně nedávno rekonstruované úseky nejsou v úplně nejlepším stavu. Jako příklad může sloužit tramvajová trať v Pekařské ulici rekonstruovaná v roce 2007. Zde již delší dobu bez povšimnutí taktéž probíhá degradace hlav kolejnic. Snad se i tento úsek dočká revize a dílčích oprav při výluce tramvajové trati v centru.
Diskuse
Jejej. Já jsem asi z jiné planety, ale článku vůbec nerozumím. Co je to degradace kolejnic? Takové reznutí je také degradace, která u kolejnic není na závadu. Kolejnice se možná tak OJÍŽDĚJÍ, což je jaksi zcela přirozený proces, proto se také čas od času vyměňují. To že po 10 letech velice intenzivního provozu budou hlavy kolejnic vypadat jinak, než po otevření tratě, je zcela normální. Dalších 10-15 let tam klidně mohou být. Vlnkám se nedá úplně předejít, nicméně se dají redukovat pravidelným broušením, které ale na druhou stranu zase nelze provádět v neomezené míře, jelikož tak v podstatě zkracujeme jejich výdrž na ojetí.
Horší než zmíněné je samozřejmě rozpad geometrické polohy koleje, převážně výškový, byť i směrový lze zvláště v obloucích pozorovat. K tomu došlo právě na třídě Svobody (reko loni a zbytek letos), Havlíčkově+Wolkerově (reko zbytku letos) 1. máje (reko letos) a 8. května (reko příští rok).
Nerozumím větě, že se valení vymyká standardům. Co tím chtěl básník říci? Jak se má kolo správně valit po kolejnici?
Prostě nelze provozovat po kolejích tramvajovou dopravu, aniž by probíhala jejich “degradace”. Takže ano, kolejnice už jsou někde trochu sjetější, ale na 1. máje + 8. května těžko něco má.
— smasska · 11. únor 2016, 21:44 · odkaz
Problém vidím v upevnění kolejnic k pražcům a v dodržení stanovéného rozchodu kolejnic. Loni v létě probíhala provizorní oprava na úseku Tržnice – Okrsoud. Dávaly se tam tyče mezi kolejnice, aby se provizorně udržely kolejnice a stanovený rozchod, neboť upevňovadla už neplní svoji funkci.
— Tomáš · 11. únor 2016, 22:09 · odkaz
smasska: například asi 3m za esíčkem u Koruny směrem k nádraží, kde se odlupuje pojížděná hrana kolejnice.
Sjetí hlavy do míry, kdy je kolo jede po okolku a nikoli nákolku není standardní stav, který vypovídá o tom, že hlava kolejnice sjeta nad přípustnou míru.
— LuM · 11. únor 2016, 22:33 · odkaz
Lum: Kde to je jinde než 8.k/1.m (tedy ještě samozřejmě mimo srdcovky, že)? Možná tak nějaké oblouky v křižovatkách, ale to jde zase jakž takž vyřešit navařením (u Okr. soudu se v létě navařovalo celkem intenzivně). Teoreticky možná hodolanský most, ty oblouky jsou zralé na výměnu, ale asi to nehoří. Z kolejových konstrukcí by výměnu teoreticky potřebovaly zbylé 3/4 křižovatky NH, ale s tím se snad počítá, co jsem četl. Ono jsou to všechno dost intenzivně pojížděná zařízení (viz výměna výhybek a kolejových konstrukcí na – relativně nové – Fibichově).
Ono se dá jezdit po lecčems, přestože to třeba z jízdního komfortu nevypadá, mohou to být třeba jen ty vlnky.
Dále jízda po okolku může být lokálně způsobena kombinací mírně ojeté kolejnice a dosti sjetými nákolky před výměnou.
— smasska · 12. únor 2016, 00:09 · odkaz
Objektivně: rozhodnutí DÚ, který má vztyčený prst nad stavem tratí v Olomouci za poslední dva roky stále o něčem vypovídá.
Je pravdou, že například v Brně jsou tratě horší.
— LuM · 12. únor 2016, 08:22 · odkaz
Veřejná zakázka na rekonstrukci ulice 1. máje byla vypsána Zákaz míjení na náměstí Hrdinů se stane minulostí