Stránky o olomoucké MHD

AKTUALITY

SMS jízdenky v Olomouci - jeden velký omyl (?)

SMS jízdenky, jejichž nominální cena je oproti papírové jízdence ekvivalentního užitku o více jak 29 % vyšší (reálná až o 50 %), nemá žádné město v Česku. Takto zpackané SMS jízdenky se povedly "vyrobit" pouze v Olomouci.
Bohužel to není vše, co se městu a dopravnímu podniku podařilo na SMS jízdenkách pokazit.
Ačkoliv v rámci Olomouckého kraje je integrace dopravního systému na velice dobré úrovni a jedinou černou ovci v něm tvoří pouze železniční tratě v jižní (větší) polovině jeho území, které nejsou v IDS zahrnuty, současný krok zavedení SMS jízdenek pouze ve vozidlech DPMO je takříkajíc, šlápnutím vedle a dopravní systém posouvá o krok zpátky. Tento krok totiž prakticky bourá jakoukoliv předchozí snahu organizací a osob o ucelený dopravní systém s jednotnými podmínkami a tarifem a vytváří další výjimky.
Zatímco na jedné straně vzniká Koordinátor Integrovaného dopravního systému se snahou povýšit současný IDS o řád výš, město a městská organizace, která se prakticky od koordinátora distancuje buduje další výjimky v dopravním systému.

Téma SMS jízdenek rozproudilo také diskuzní fóra pod články v denním tisku. Jako příklad můžeme uvézt například Olomoucký deník, kde se čtenáři v drtivé většině staví k SMS jízdenkách "po Olomoucku" dosti zamítavě.
Mezi hlavní body, které diskutující čílí je výrok tiskové mluvčí dopravního podniku Magdalény Kopřivové, která Olomouckému deníku řekla "Cenu (SMS jízdenky, pozn. autora) jsme takto stanovili a hotovo. Jedná se o ekonomickou výhodnost. Jestli se to někomu líbí nebo nelíbí, to je druhá věc. Nabízíme ji jako doplňkovou službu a záleží na každém, jestli službu využije, nebo ne."

Na základě tohoto výroku si lze položit jednu otázku- Je vůbec tato služba určena cestujícím?


Příklad cen SMS jízdenek v městech ČR:
Praha- ekvivalentní cena i časová platnost
Ostrava- navýšení ceny o 12 % a prodloužení platnosti u SMS jízdenky o 10 minut
Plzeň- navýšení ceny o 25 % a prodloužení platnosti u SMS jízdenky o 5 minut
Liberec- navýšení ceny o 22 % a prodloužení platnosti u SMS jízdenky o 20 minut
Hradec Kr.- navýšení ceny o 20 % a prodloužení platnosti u SMS jízdenky o 10 minut

Ani v porovnání s jinými městy není olomoucká SMS jízdenka příliš výhodná, že?

Výzvu podání nabídek spolu s uvedením podmínek na provoz SMS jízdenek, kterou zadal DPMO naleznete zde.

 
_

Diskuse

Nechci říkat, že je to nejlepší provedení, nicméně je třeba říci i B: v Praze sice cestující nezaplatí nic navíc, jenže zároveň je to tím pro DP skutečně nevýhodné, jelikož firma si provizi určitě nezkrátila. Kauza nedávno proběhla a zjistilo se, že takto postavený systém je pro DP opravdu NEVÝHODNÝa je to umocněno ještě tím, že neexistuje alternativa v podobě nákupu u řidiče. Je to jako s kartou na prodejnách – kdo hodně chce, může využít (ostatně kdo říká, že se jízdenky při neúspěchu nemohou za nějaký čas zrušit). Neuznávání ostatními dopravci mne mrzí také, nicméně ani tady nic nového (min. Ostrava) – ono je třeba také uvědomit si, že nikdo nemůže nutit soukromé dopravce (byť v IDSOKU) podstupovat kvůli městskému projektu náklady na pořízení kontrolních zařízení. Na hodnocení vhodnosti pro cestující (jimiž byla tak dlouho požadována) si musíme pár měsíců počkat. Přece jen, na takovéto hračce by bylo jistě mnohem horší, kdyby DP tratil. Toť můj názor.

— smasska · 20. srpen 2012, 23:19 · odkaz



Jízdenky přes sms jsou dobrým nápadem, ovšem v našem olomouckém případě špatně realizovaným. Jsem přesvědčen, že kvalitnější službou by bylo, kdyby jízdenka stála méně (než papírová) a třeba by měla kratší platnost (na př. 30 minut). Pokud jde o využití u soukromých dopravců, tam by zřejmě bylo problematické službu zavádět; bylo by to prakticky možné pouze tehdy, byl-li by pro celý kraj 1 dopravce . Navíc si myslím, že by to bylo i zbytečné, protože na regionálních (autobusových) linkách není problém si koupit jízdenku u řidiče a vlastně je to běžný postup.

Alda · 21. srpen 2012, 10:53 · odkaz



smasska: “ono je třeba také uvědomit si, že nikdo nemůže nutit soukromé dopravce (byť v IDSOKU) podstupovat kvůli městskému projektu náklady na pořízení kontrolních zařízení”.. To je právě ono. Tato akce měla být řešena kompletně v rámci IDSOK. Pak koordinátor má co mluvit, jaké odbavovací a kontrolní zařízení musí použít ve svých vozech…

Alda: “Pokud jde o využití u soukromých dopravců, tam by zřejmě bylo problematické službu zavádět; bylo by to prakticky možné pouze tehdy, byl-li by pro celý kraj 1 dopravce “. Tarifní integrace je jeden z prvků fungujícího IDS. Například v Praze není problém na SMS jízdenku využít služeb DPP, nebo Veolie…

— Admin · 22. srpen 2012, 08:08 · odkaz



Admin: Bohužel, ani v Praze je nezvládli přinutit (platí sice i na linkách MHD provozovaných jinými dopravci, nicméně tato je v Olomouci pouze 1 a to a-725) – na příměstských linkách ji stejně nelze plnohodnotně použít:

Časová platnost SMS jízdenky je 30 minut nebo 90 minut nebo 24 hodin nebo 72 hodin v časovém rozsahu stanoveném v SMS jízdence. SMS jízdenka platí jako přestupní na území Prahy, a to pouze v pásmu P (metro, tramvaje, autobusy MHD: linky č. 100–299 a 501–599, lanová dráha na Petřín). Neplatí v pásmu 0, B a ve vnějších tarifních pásmech. Neplatí ve vlacích ČD

Možná by stálo za to udělat něco jako “BRATRSTVO KOORDINÁTORŮ” a přinutit je s použitím tortury :-)

— smasska · 22. srpen 2012, 13:03 · odkaz



A ještě něco – hodně předražená je jízdenka v Českých Budějovicích: 30 minut za 25 korun. Ale to zde není uvedeno. Rovněž není uvedeno, že ve všech vypsaných provozech si cestující musí také zaplatit cenu odchozí SMS dle tarifu operátora. Jsou porovnávány neporovnatelné údaje, tj. celkové vyznění je zavádějící.

— smasska · 7. září 2012, 16:07 · odkaz







 

Tyto stránky nejsou oficiální prezentací DPMO, a.s.
Copyright © MHD-Olomouc.cz 2004-2020

 

Administrace | E-mail: admin(zavináč)mhd-olomouc.cz

Založeno na Textpattern