AKTUALITY
Tak trochu jinak: Dopravní investice města- neudržitelné a provozně nákladné
LuM (Admin),
3. srpen 2012
V dnešním článku se pustím tak trochu do kritiky města. Uvítám Vaše názory pod článkem. :)
Nová tramvajová trať na Nové Sady byla v posledním půlroce zmiňována v mnoha médiích. Často jako stavba, která ulehčí, zrychlí a zvýší kvalitu cestování obyvatelům jižních sídlišť do centra města.
Je to ovšem pravda? Opravdu zlepší nová tramvajová trať lidem cestování?
V porovnání vezmeme současnou autobusovou dopravu a předpokládané parametry nové tramvajové dopravy v I. etapě.
Zatímco na straně autobusové dopravy stojí 100% nízkopodlažní autobusy, na straně druhé tramvaje s 36% podílem nízké podlahy.
Na straně autobusů jízdní doba v relaci Velkomoravská - Hlavní nádraží 5 (resp. 8 minut), na straně tramvají nejméně 10 minut.
Na straně autobusů nulové náklady na výstavbu infrastruktury, na straně tramvají téměř 400 milionů.
Na straně autobusů pouze obnovovací náklady do vozového parku, na straně tramvají téměř 370 milionů.
(Resp. při pořízení 14 hybridních kloubových autobusů cena cca 140 milionů.)
V autobusovém provozu náklady na provoz odpovídající poptávce po přepravě, v tramvajovém náklady "utopené".
Z pohledu čistě ekonomického je realizace nové tramvajové trati v I. etapě (ale i v dalších) jen drahou hračkou, kvůli níž bude zbytek města ochuzen o relativně kvalitní dopravu, jakou jsme do tohoto roku znali. V následujících letech lze čekat významné škrty v oblasti veřejné dopravy, které pocítí všichni, kdo ji využívají a to jak v tramvajové, tak autobusové dopravě.
V současnosti, kdy město nemá ani peníze na dostatečnou opravu současné infrastruktury (úsek Okresní soud - Wolkerova, tramvajová trať v ulicích 8. května a 1. máje, nová trať přes tržnici, tramvajová trať v oblasti Šibeníku, apod.) je na pováženou investice takového rozsahu, byť z velké části financovaná z prostředků EU. Drahý provoz však již Evropská unie nezaplatí. Ekonomika provozu zřejmě ani nebyla u nové trati žádnou studií dostatečně řešena. Je tedy dost dobře možné, že za 5 let se město ocitne v situaci, kdy současné tratě bude muset uzavřít, jelikož jejich stav bude dále neudržitelný.
A aby nevypadalo, že mluvím jen tak o ničem, jako krásný příklad může sloužit prostor přednádraží. Byl využit totiž dosti neefektivně a bez koncepce následné údržby. Jak jinak si lze vysvětlit situaci, kdy po pár letech na místě diodových pásů je dnes vylit beton (který se jinak ve štípané žule opravdu "krásně" vyjímá), nefungující "umývátko", vytrhané příčky laviček, drolící se zádlažba zastávek, nebo neudržované, špinavé a loupající se přístřešky...
Diskuse
1. provoz jednosměrných tramvají přes Šantovku a otáčení na kolejovém trojúhelníku
2. provoz sólo vozů v první etapě
3. linka by mohla být ukončena kdekoliv na smyčce (není omezena počtem obousměrných tramvají)
— Tomas · 3. srpen 2012, 22:44 · odkaz
mě osobně rozhodně stavba nové tratě těší, ale je pravda, že tramvaje zde budou mít asi vždy nevýhodu… 1. etapa se zdá být opravdu pouze drahou hračkou, proto doufám, že ihned poté naváže stavba následujícího úseku… v souvislosti s touto stavbou mne napadlo následující – zastávka Povel, škola je v současnosti velmi frekventovaná a bojím se, že velké množství lidí, kteří ji využívají, to budou mít na novou tramvaj daleko, proto se ptám – nestálo by za úvahu vytvořit velkou blokovou smyčku, která by kopírovala současnou autobusovou linku 23? po jejím vytvoření by šlo jednoduše 23 v úseku Povel – Hlavní nádraží nahradit tramvají… ale asi je to málo na odůvodnění tramvajové tratě
— 9 Tr · 14. srpen 2012, 23:52 · odkaz
9 Tr: Za úvahu by to jistě stálo, ale…
Je sice pravda, že zastávka Povel,škola je velmi frekventovaná, avšak především ve směru do centra, nikoliv z centra. Z prostého důvodu, že většina cestujících z lokality Trnkova a okolních ulic dojdou na Povel,školu a odtud jedou linkou č. 16 do centra. Z centra jednou opět linkou č. 16, ale až do zastávky Zikova, kde je to k centru této lokality mnohem blíž.
V II. etapě výstavby TT má navíc dojít k výstavbě zastávky nedaleko obchodu Billa, kde lze očekávat, že se bude kumulovat nejvíce cestujících z dnešní zastávky Povel, škola.
— Admin · 15. srpen 2012, 15:18 · odkaz
ano, pohyb místních je mi znám, protože jsem zde sám dlouho bydlel a s využitím zastávek v současnosti s Vámi plně souhlasím…
možná, kdybychom se podívali až na konečný plán, tedy že nová tramvajová trať bude končit až v oblasti dnešní zastávky Jižní, jak bude posléze řešena autobusová doprava? chápu, že je to spíše v nedohlednu, ale nová trať by v konečném důsledku měla ulehčit autobusům, ne? jakmile bude postavena nová trať v celé délce, co se stane hlavně s linkami 16 a 17? bojím se ale, že zvyk je železná košile a chybějící nebo stále autobusová zastávka Povel, škola bude mnohem atraktivnější, zvlášť pokud zůstane zachován provoz autobusů v podobném rozsahu jako nyní…
ačkoliv ideální řešení asi není, navrhoval bych v konečném stadiu zrušení linky 16 a přetrasování, v případě nutnosti posílení 17, která by využívala nově Střední novosadskou a Rooseveltovu v kombinaci se stavbou oné blokové smyčky… samozřejmě by se musela vyřešit situace směrem do centra z Povlu, protože tolik linek zde by asi nebylo únosné… je mi jasné, že by to asi bylo docela násilné, ale možná by to takto mohlo fungovat a snad by delší cesta tramvají mohla být vykoupena průjezdem skrz obchodní centrum…
— 9 Tr · 15. srpen 2012, 16:38 · odkaz
Me by se spise libila blokova smycka jak jezdi a-16 s tim, ze by tramvaj nejezdila z Povelu, ale z Uciliste. Nez by se postavil cely okruh, tramvaj by jezdila po jednokolejne trati.
— Vaclav · 16. srpen 2012, 20:05 · odkaz
Vypravenost- opatření SMS jízdenky v Olomouci - jeden velký omyl (?)