AKTUALITY
Všechny zastávky ve městě inteligentní? Jde to a navíc levně
LuM (Admin),
21. srpen 2013
Po Česku se začíná objevovat další novinka ve světě inteligentních dopravních systémů, která využívá QR kódů.
Začalo to v Plzni (od září loňského roku, navíc jsou štítky vybaveny i čipem NFC) a postupuje to do jiných měst, například v Liberci a Jablonci.
S QR kódem se už asi každý setkal. Jde o obrazec, který v sobě, podobně jako čárový kód, uchovává informaci a uživatel může jeho sejmutím (standardně mobilním zařízením) získat dekódovanou informaci- ať už adresu webové stránky, reálnou adresu, e-mail, či jiný kontakt, nebo cokoliv jiného, co lze zapsat textem.
Zmíněná města, respektive městské dopravní podniky využívají QR kódů následovně:
Zastávka je takovým QR kódem označena. Příchozí cestující sejme mobilním zařízením tento kód. Pokud má cestující aktivní internetové připojení, je přesměrován na webovou adresu, která zobrazuje reálné odjezdy tak, jako je tomu na inteligentním označníku, a ještě o něco líp. Cestující je tedy okamžitě, bez toho, aniž by zastávka byla inteligentním označníkem přímo vybavena, informován o přesném odjezdu následujících spojů a případně i o nepravidelnostech v provozu. To vše za minimálních pořizovacích nákladů. Pokud dopravní podnik dohledovým systémem disponuje, pak případná úprava softwaru, implementace do webového prohlížeče a "oštítkování" zastávek bez digitálního označníku, v poměru k užitné hodnotě, nehrají vůbec žádnou roli.
Pokud máte zařízení schopné přečíst QR kód a aktivní internetové připojení, můžete si funkci zkusit třeba
TADY.
Dopravní podnik města Olomouce, dle našich informací, v krátkodobém horizontu o této novince neuvažuje. Ale jistě by to pro cestující znamenalo zase o krok lepší služby.
Diskuse
Otázka je, jestli systém QR kódu je dostatečně efektivní pro takový účel. Ne každý telefon to umí a ne každý majitel smartphonu to používá. Ostatně i sejmutí QR kódu je někdy problém za špatných podmínek (déšť, ostré slunce).
QR kód IMHO nenabízí dostatečný komfort, který by mohla nabídnout třeba nějaká jednoduchá aplikace pro smartphone. Kdyby taková DPMO aplikace navíc uměla i vyhledávání spojení v reálném čase, aktuální info o výlukách a nejlépe i online si zakoupit jízdenku, pak by to DPMO posunulo o několik levelů před PMDP :-) Věřím, že vývoj a provoz by mohl dosáhnout tak možná ceny jednoho, dvou označníků IZ.
— Trupman · 22. srpen 2013, 14:00 · odkaz
Trupman: Upřímně, myslím si, že tyto věci zvládne s přehledem internetová stránka. U mobilních aplikací je pak problém, že musí být cca 4-5 verzí pro každý operační systém. U webovek stačí jedna verze. Samozřejmě, že je na marketingu DP, aby účel kódu jasně vysvětlil a naučil to lidi využívat.
QR kód umí přečíst v dnešní době už opravdu každý přístroj. Ať už zvláštní aplikací, nebo přímo operačním systémem.
Když si cestující načte QR kód, otevře se mu webovka s odjezdy z dané zastávky. Jedním kliknutím pak může otevřít třeba IDOS, kde bude mít výchozí zastávku přednastavenou. Je to verze pro cestujícího, domnívám se, mnohem rychlejší a navíc pro DP s nulovými provozními náklady.
— LuM · 22. srpen 2013, 16:20 · odkaz
Nová trať přinese i novinku - výzvové návěstidlo Oprava tramvajové trati Envelopa - Vejdovského