LuM (Admin),
29. květen 2012
Pragoimex spolu s Krnovskými opravnami a strojírnami vyhráli výběrová řízení na modernizaci a dodávku celkem 18 tramvají. Polští výrobci Pesa Bydgoszcz SA a Modertrans Poznań Sp. z o.o. se odvolávají. Konečný výsledek by měl být znám nejpozději během pár měsíců.
Nadále také u široké odborné i laické veřejnosti přetrvávají dohady o vhodnosti takového vozového parku (koncepce Vario) na nové trati. Pravdou je, že z provozního hlediska je to řešení vhodné. Souprava dvou vozů umožňuje v případě potřeby vadný, či poškozený vůz vyměnit a nahradit ho jiným. V případě obousměrného provozu ale nelze tramvajovou soupravu rozpojit ve dnech se sníženou poptávkou po přepravě. Je třeba také uvézt stísněné prostory tramvajové vozovny a tím nutné zjednodušení údržby nových vozů.
Na celou věc je však potřeba pohlédnout i z jiného úhlu. Tramvaje se pořizují na dobu 30 - 40 let. Už v dnešní době je taková koncepce tramvaje značně zastaralá v porovnání s tramvajemi, které se na východ či západ od nás objevují. V Praze, nebo Rize to mohou být stoprocentně nízkopodlažní tramvaje 15T, v Budapešti tramvaje Combino, nebo v Miskolci tramvaje 26T.
Koncepce spřažených tramvají trpí několika hlavními chybami:
- prázdný prostor mezi vozy cca až 1,5 m
- zbytečný dvojnásobný počet některých komponentů (vyšší náklady na pořízení a údržbu)
- vyšší hmotnost soupravy proti vícečlánkové tramvaji
Je tedy souprava tramvají, jejíž odhadovaná cena dosahuje 44 milionů vhodná?
Pro porovnání můžeme uvést:
Koncepce Vario (souprava) | Koncepce 15T |
---|
Počet článků (vozů): 2
Cena: cca 44 milionů
Kapacita: cca 180 cestujících
NP část: 33 %
Délka: cca 32 m
| Počet článků (vozů): 3
Cena: cca 65 milionů (odhad)
Kapacita: cca 220 cestujících (odhad)
NP část: 100 %
Délka: 31,4 m
|
Poměr ceny ku užitné hodnotě nechť si každý určí sám. :)
Jisté jsou dvě věci:
Koncepce Vario je zastaralá a nepodpoří kvalitní tramvajovou dopravu v Olomouci, kdy namísto 100 % nízkopodlažních autobusů město obyvatelům nabízí tramvaje s 33 % nízké podlahy.
Tramvaje 15T jsou drahé. Nicméně pro porovnání: Město tento rok musí dát pouze na provoz aquaparku 45 milionů ze své kasy. To znamená, že by za dva roky bylo schopno touto částkou splatit rozdíl mezi pořizovací cenou Varií a tramvajemi 15T.
Ať tak, či tak- nadále však přetrvává problém,
kde budou nové tramvaje deponovány. Tramvajová trať se již prakticky staví a stále není definováno místo, kde nové (resp. nadbývající) tramvaje budou.
Mezi dřívějšími návrhy korunoval návrh na stavbu odstavného kolejiště u točny Fibichova v areálu Českých drah, jenomže ty daný prostor hodlají využívat i nadále.
Mezi dalšími prostory byl prostor tramvajové smyčky Nová Ulice, což je problematické z hlediska blízké bytové zástavby a nízké kapacity takového kolejiště. Město společně s dopravní podnikem by mělo připravit takový prostor co nejdříve...