Stránky o olomoucké MHD

AKTUALITY

SMS jízdenky v Olomouci - jeden velký omyl (?)

SMS jízdenky, jejichž nominální cena je oproti papírové jízdence ekvivalentního užitku o více jak 29 % vyšší (reálná až o 50 %), nemá žádné město v Česku. Takto zpackané SMS jízdenky se povedly "vyrobit" pouze v Olomouci.
Bohužel to není vše, co se městu a dopravnímu podniku podařilo na SMS jízdenkách pokazit.
Ačkoliv v rámci Olomouckého kraje je integrace dopravního systému na velice dobré úrovni a jedinou černou ovci v něm tvoří pouze železniční tratě v jižní (větší) polovině jeho území, které nejsou v IDS zahrnuty, současný krok zavedení SMS jízdenek pouze ve vozidlech DPMO je takříkajíc, šlápnutím vedle a dopravní systém posouvá o krok zpátky. Tento krok totiž prakticky bourá jakoukoliv předchozí snahu organizací a osob o ucelený dopravní systém s jednotnými podmínkami a tarifem a vytváří další výjimky.
Zatímco na jedné straně vzniká Koordinátor Integrovaného dopravního systému se snahou povýšit současný IDS o řád výš, město a městská organizace, která se prakticky od koordinátora distancuje buduje další výjimky v dopravním systému.

Téma SMS jízdenek rozproudilo také diskuzní fóra pod články v denním tisku. Jako příklad můžeme uvézt například Olomoucký deník, kde se čtenáři v drtivé většině staví k SMS jízdenkách "po Olomoucku" dosti zamítavě.
Mezi hlavní body, které diskutující čílí je výrok tiskové mluvčí dopravního podniku Magdalény Kopřivové, která Olomouckému deníku řekla "Cenu (SMS jízdenky, pozn. autora) jsme takto stanovili a hotovo. Jedná se o ekonomickou výhodnost. Jestli se to někomu líbí nebo nelíbí, to je druhá věc. Nabízíme ji jako doplňkovou službu a záleží na každém, jestli službu využije, nebo ne."

Na základě tohoto výroku si lze položit jednu otázku- Je vůbec tato služba určena cestujícím?


Příklad cen SMS jízdenek v městech ČR:
Praha- ekvivalentní cena i časová platnost
Ostrava- navýšení ceny o 12 % a prodloužení platnosti u SMS jízdenky o 10 minut
Plzeň- navýšení ceny o 25 % a prodloužení platnosti u SMS jízdenky o 5 minut
Liberec- navýšení ceny o 22 % a prodloužení platnosti u SMS jízdenky o 20 minut
Hradec Kr.- navýšení ceny o 20 % a prodloužení platnosti u SMS jízdenky o 10 minut

Ani v porovnání s jinými městy není olomoucká SMS jízdenka příliš výhodná, že?

Výzvu podání nabídek spolu s uvedením podmínek na provoz SMS jízdenek, kterou zadal DPMO naleznete zde.

 
_

SMS jízdenky již od 1. září

SMS jízdenkyOd 1. září začnou platit ve vozidlech DPMO mimo klasických papírových, nově také SMS jízdenky. Jejich cena bude činit 18 Kč + cena za odeslání SMS dle Vašeho tarifu. Výsledná cena SMS jízdenky tak může být, dle tarifu zákazníka také 20 Kč, ale i více.
Hlavní zmiňovaná přednost SMS jízdenek, tedy levnější alternativa k zakupování jízdenek u řidiče, tedy neplatí a cenově se dostává na srovnatelnou úroveň.
Po tříměsíčním zkušebním provozu bude služba vyhodnocena a v případě kladného stanoviska bude sortiment SMS jízdenek rozšířen.










 
_

Tak trochu jinak: Dopravní investice města- neudržitelné a provozně nákladné

V dnešním článku se pustím tak trochu do kritiky města. Uvítám Vaše názory pod článkem. :)

Nová tramvajová trať na Nové Sady byla v posledním půlroce zmiňována v mnoha médiích. Často jako stavba, která ulehčí, zrychlí a zvýší kvalitu cestování obyvatelům jižních sídlišť do centra města.
Je to ovšem pravda? Opravdu zlepší nová tramvajová trať lidem cestování?

V porovnání vezmeme současnou autobusovou dopravu a předpokládané parametry nové tramvajové dopravy v I. etapě.

Zatímco na straně autobusové dopravy stojí 100% nízkopodlažní autobusy, na straně druhé tramvaje s 36% podílem nízké podlahy.
Na straně autobusů jízdní doba v relaci Velkomoravská - Hlavní nádraží 5 (resp. 8 minut), na straně tramvají nejméně 10 minut.
Na straně autobusů nulové náklady na výstavbu infrastruktury, na straně tramvají téměř 400 milionů.
Na straně autobusů pouze obnovovací náklady do vozového parku, na straně tramvají téměř 370 milionů.
(Resp. při pořízení 14 hybridních kloubových autobusů cena cca 140 milionů.)
V autobusovém provozu náklady na provoz odpovídající poptávce po přepravě, v tramvajovém náklady "utopené".

Z pohledu čistě ekonomického je realizace nové tramvajové trati v I. etapě (ale i v dalších) jen drahou hračkou, kvůli níž bude zbytek města ochuzen o relativně kvalitní dopravu, jakou jsme do tohoto roku znali. V následujících letech lze čekat významné škrty v oblasti veřejné dopravy, které pocítí všichni, kdo ji využívají a to jak v tramvajové, tak autobusové dopravě.

V současnosti, kdy město nemá ani peníze na dostatečnou opravu současné infrastruktury (úsek Okresní soud - Wolkerova, tramvajová trať v ulicích 8. května a 1. máje, nová trať přes tržnici, tramvajová trať v oblasti Šibeníku, apod.) je na pováženou investice takového rozsahu, byť z velké části financovaná z prostředků EU. Drahý provoz však již Evropská unie nezaplatí. Ekonomika provozu zřejmě ani nebyla u nové trati žádnou studií dostatečně řešena. Je tedy dost dobře možné, že za 5 let se město ocitne v situaci, kdy současné tratě bude muset uzavřít, jelikož jejich stav bude dále neudržitelný.

A aby nevypadalo, že mluvím jen tak o ničem, jako krásný příklad může sloužit prostor přednádraží. Byl využit totiž dosti neefektivně a bez koncepce následné údržby. Jak jinak si lze vysvětlit situaci, kdy po pár letech na místě diodových pásů je dnes vylit beton (který se jinak ve štípané žule opravdu "krásně" vyjímá), nefungující "umývátko", vytrhané příčky laviček, drolící se zádlažba zastávek, nebo neudržované, špinavé a loupající se přístřešky...

 
_

Herci propagují olomoucké tramvaje

Herečky a herci činohry Moravského divadla Olomouc se zapojili do neobvyklého projektu. Dopravní podnik Olomouc totiž chystá na podzimní měsíce promo akci, která bude od září provázet cestující v tramvajích a autobusech.

Tvůrci akce chystají celkem tři motivy. Na fotografování pro DPMO se podíleli členové činohry Klára Klepáčková, Ivana Plíhalová, Jiří Suchý z Tábora, Jaroslav Krejčí a Ivan Dejmal. Fotografie vznikaly v depu DPMO v Koželužské ulici a také poblíž aquaparku.

Zdroj: Citováno z http://www.olomouc.eu/aktualni-informace/aktuality/12726
 
_

Vypravenost- opatření

Vážení návštěvníci,
z důvodu přichýlení se jistých vtipálků do vypravenosti bohužel již nadále není možné nechat vypravenost pro volné zapisování. Od dnešního dne je tedy zapsání vypravenosti vázáno na přihlášení se do systému.
Způsob přihlašování bude v krátké době upraven, aby byl přehlednější a snazší. Za vzniklé komplikace se všem přispěvatelům omlouváme.

Zároveň upozorňuji, že vypravenost zapsaná do dnešního dne je tedy z části chybná. Očividně špatně zapsaná data budou smazána. Ostatní budou ponechána.

Registrovat se můžete zde. Odkaz pro přihlášení a registraci naleznete v pravém horním rohu stránek.

 
_





 

Tyto stránky nejsou oficiální prezentací DPMO, a.s.
Copyright © MHD-Olomouc.cz 2004-2020

 

Administrace | E-mail: admin(zavináč)mhd-olomouc.cz

Založeno na Textpattern